FAQ

Hvad er WeUse? Kan alle få WeUse? Få svar på alle dine spørgsmål om appen her

Upload

Spørgsmål om, hvordan du uploader til WeUse

Anmodning

Spørgsmål om hvordan anmodninger foregår

Leje

Spørgsmål om hvordan lejeprocessen foregår

Betaling

Spørgsmål om hvordan betaling foregår på WeUse

Vurdering

Spørgsmål om vurderingsprocessen

Flytte fællesskab

Spørgsmål om hvordan du flytter WeUse fællesskab

Skat

Spørgsmål om skat i henhold til at bruge WeUse

Sletning

Spørgsmål om hvordan du sletter din WeUse konto

Ofte Stillede Spørgsmål

Generelt

Hvad er Weuse?

WeUse er en app, der gør det nemt, hurtigt og profitabelt for medarbejdere i en virksomhed eller beboere i boligforeninger og kollegier at hjælpe og dele/leje ting med hinanden.

Her kan medarbejdere/beboere uploade de ressourcer, de vil dele med deres fællesskab, og finde ressourcer, som andre er villige til at dele/udleje til dem. Det kan være alt fra en boremaskine, til et brætspil. 

Klik her og få en gennemgang af appen.

Kan alle bruge WeUse?

Ja, du kan altid oprette et fællesskab kvit og frit for op til 20 personer. Alle brugere forventes at have en relevant forsikring som dækker lånte og lejede genstande. I Danmark er vi så privilegerede, at vores indboforsikringer, hvilket 98 ud af 100 danskere har, dækker lånte og lejede ting i op til 30 dage.

Min organisation (boligfællesskab/virksomhed) er mere end 20 personer, hvad gør jeg?

Kontakt din administration omkring at få opstartet et samarbejde med os. Derved vil vi kunne tilføje jeres fællesskab og lave en fællesskabskode, hvorefter du vil kunne bruge appen. Du kan også skrive direkte til os og så kan vi tage kontakt til jeres administration.

Min organisation (boligfællesskab/virksomhed) er med, hvad gør jeg?

Fantastisk, du finder os blot på App Store eller Google Play, downloader appen, opretter en konto, med ganske få informationer og indtaster den fællesskabskode du har fået udleveret fra din organisation, typisk sendt ud igennem mail. Nu er du klar til at blive en WeUser! Husk at bekræfte din konto via din mail!

Koster det noget at bruge WeUse?

WeUse sælges til organisationer, der ønsker at styrke sammenholdet og skabe et mere bæredygtigt fællesskab. Derfor er det helt gratis at oprette en bruger og komme i gang med at dele, hvis man er en del at et fællesskab. Når du låner/lejer en genstand igennem appen, tager vi ingen gebyr. Du bestemmer selv om du vil tage betaling for udlejninger eller blot vil udlåne. Hvis der er tale om et leje går 100% af beløbet til ejeren.

SIKKERHED / FORSIKRING

HVORDAN ER SIKKERHEDEN VED AT UDLEJE ELLER LEJE PRODUKTER?

Vi går meget op i din sikkerhed! Vores app, er lavet så det er nemt og gennemskueligt, at se andre brugeres vurderinger. Derved får du et overblik over hvordan en given person behandler andres ting, eller hjælper til. Efter endt lejeperiode vil begge parter give hinanden en vurdering, det vil være det første andre brugere kan se om personen. Derfor kan brugere ikke gemme sig bag profiler, som man ser på andre handels-platforme.
For hver udlejning bliver der også lavet en kontrakt imellem lejer og udlejer, hvor tilstanden på produktet kan skrives ind. Derved er det nemt at kontrollere og dokumentere tilstanden efter en endt udlejning.

Når uheldet er ude! Hvad gør jeg hvis en genstand går i stykker under min lejeperiode?

Kontakt ejer og informer om skaderne. Hvis en genstand har haft et depositum, bliver dette ikke tilbage betalt og udlejningen afslutter, af begge parter. Herefter kontakter du din indboforsikring der vil bede om dokumentation på at genstanden er lånt/lejet. Send WeUse’s lejekontrakt. Herefter vil din forsikring hjælpe dig.
I Danmark er vi så privilegerede, at vores indboforsikringer, hvilket 98 ud af 100 danskere har, dækker. Indboforsikringen dækker lånte og lejede ting i op til 30 dage. (OBS. gælder ikke småbåde, kanoer, kajakker, wind- og kitesurfere).

Hvad gør jeg, når jeg ikke får mine genstande retur fra den der har lånt/lejet genstanden?

Kontakt lejer, hør om der er en årsag til at genstanden ikke er returneret. Typisk er der en logisk forklaring. Hører du ikke retur, tag kontakt til os, vi har oplysninger på lejeren og kan kontakte personen. I værste tilfælde, vil det blive anset som tyveri og vi melder dette til politiet og opgiver informationer, så politiet kan tage affære. Derefter vil din indboforsikring dække tabet.

OPRETTELSE

Hvorfor skal WeUse bruge min privat adresse?

Din privat adresse kan bruges som et afhentningssted og vil guide brugeren til din adresse, hvis en genstand skal afhentes eller returens.

Hvorfor skal WeUse bruge min arbejds adresse? (Virksomheds fællesskab)

Fantastisk, du finder os blot på App Store eller Google Play, downloader appen, opretter en konto, med ganske få informationer og indtaster den fællesskabskode du har fået udleveret fra din organisation, typisk sendt ud igennem mail. Nu er du klar til at blive en WeUser! Husk at bekræfte din konto via din mail!

Hvad gør jeg når jeg har glemt mit kodeord?

Klik på knappen glemt kodeord og bekræft med din e-mail, derefter vil der automatisk blive generet et nyt kodeord som sendes til din e-mail. Vi anbefaler, at du går ind på din profil og ændrer denne kode til noget du kan huske, med det samme.

UDFORSK

Hvis genstande er det jeg kan se på WeUse?

De genstande du kan se under udforsk er genstande der er uploadet af andre brugere der er en del af dit fællesskab. Derfor er det personer du har en relation til og som er lige i nærheden. Det gør det nemmere at låne og leje end at købe nyt.

Hvordan søger jeg noget specifikt?

Du kan søge i toppen af udforsk siden, her kan du også bruge filteret til at lede under en specifik kategori eller filtrere efter pris. Kan du ikke finde det du sørger, kan du lave en efterspørgsel.

Jeg leder efter en genstand som ikke er tilgængelig i mit fællesskab?

Klik på plusset midt på navigationslinjen nederst på skærmen og vælg “Efterspørg”. Skriv hvad det er du mangler, om du vil betale for at låne/leje genstanden og hvornår du skal bruge den. Du kan også uploadet et billede af den genstand du mangler. Alle andre i dit fællesskab vil få en notifikation om, at du efterspørger en genstand.
Hvis nogen svarer på din efterspørgsel, sender vi dig en notifikation.

UPLOAD

Hvordan uploader jeg en genstand?

Du skal blot klikke på plusset, midt på navigationslinjen nederst på skærmen og vælg “Upload”. Blot udfyld alle de nødvendige oplysninger:

  • Uploade et billede
  • Titel
  • Beskrivelse
  • Kategori
  • Betaling (Valgfrit)
    • Pris per dag
    • Depositum
    • Betalingsmetode (kontant eller Mobile Pay) du foretrækker.
  • Tilgængelighed.
    • Dage for afhentning/ returnering (Du skal blot vælge den dag (grøn=valgt), hvor du er tilgængelig)
    • Tidsinterval, hvornår folk potentielt kan afhente varen

Hvad kan jeg dele med andre på WeUse?

Alt hvad du har stående hjemme i skabe, kældre og loftrum, du ikke bruger dagligt. Det kan være:

  • Værktøj & Haveredskaber (Boremaskine, hækkeklipper, stiksav mm.)
  • Køkkenmaskiner (Blender, juicemaskine, røremaskine mm.)
  • Fest udstyr (Telt, stole, borde, service mm.)
  • Teknik (Printer, Kabler, ventilatorer mm.)
  • Fritids- og ferie udstyr (Symaskine, ski, telt, rygsæk mm.)
  • Brætspil
  • Legetøj
  • Bøger

Kan jeg bruge stock billeder i stedet for den rigtige genstand?

Vi ved det kan være besværligt at finde alle ens ting, derfor er man meget velkommen til at bruge internet billeder. Blot nævn det i beskrivelsen. Når en person anmoder om genstanden og du skal udlevere den, skal du blot opdatere annoncen med et korrekt billede!

Hvordan kan jeg ændre en uploadet genstand?

Klik på “Profil”. Her kan du finde “Mine Genstande”. Her kan du deaktivere, slette eller ved at klikke på elementet, redigere alle oplysningerne.

ANMODNING

Jeg har anmodet om en genstand som er blevet godkendt, men skal ikke bruge den længere?

Kontakt ejer igennem chatten. Vi arbejder på at lejeperioden bliver mere fleksibel, hvor en anmodning kan annulleres op til 24 inden, for begge parter. Lige nu skal du blot lade den være, og to timer efter den skulle være afhentet bliver den annulleret.

Jeg har bekræftet en udlejning, men den kan ikke lade sig gøre alligevel, hvad gør jeg?

Kontakt lejer igennem chatten. Vi arbejder på at lejeperioden bliver mere fleksibel, hvor en anmodning kan annulleres op til 24 inden, for begge parter. Lige nu skal du blot lade den være, og to timer efter den skulle være afhentet bliver den automatisk annulleret.

LEJE

Hvor mange dage kan Jeg leje en genstand?

Den maksimale låne/leje periode er 30 dage. Dette er da ens indboforsikring dækker lånte og lejede genstande i op til 30 dage.

Kan jeg opkræve et depositum?

Når du uploader en genstand, kan du klikke ”Jeg ønsker betaling for denne udlejning”. Her kan du vælge et depositum, der skal betales ved start af udleje/udlån.

Bliver jeg mindet om at jeg har eN udlejning/ ET udlån

Du får sendt en notifikation: 24 timer,  8 timer, 30 minutter inden leje/låne perioden starter. 

Når genstanden skal returneres til dig, får du en notifikation: 24 timer og 30 minutter inden.

Bliver jeg mindet om at Jeg skal Låne/ Leje En Genstand?

Du får sendt en notifikation: 24 timer,  30 minutter inden leje/låne perioden starter. 

Når genstanden skal returneres til dig, får du en notifikation: 24 timer, 8 timer og 30 minutter inden.

Hvad gør jeg hvis den anden part, ikke kommer når lejeperioden starter?

Skriv til den anden part igennem appen, måske er personen lidt forsinket. Hvis personen ikke møder op, gør du ikke noget, og anmodningen vil blive slettet efter to timer.

Hvad gør hvis, jeg er blevet forhindret i at hente en genstand og kan ikke slette min anmodning?

Når der er mindre en 24 timer til en afhentning og du er blevet forhindret (sygdom, ulykke mm.), informer den anden part og to timer efter den skulle være afhentet bliver den automatisk annulleret.

BETALING

Hvordan betaler jeg for at leje en genstand?

Når en genstand har en pris på WeUse, kan der betales enten igennem MobilePay, her hjælper appen dig med beløb, modtager og tekst. Man kan også betale med kontanter, det er helt op til personen der ejer genstanden. Du betaler ved udleje start, her kan et depositum også blive betalt.

Hvordan modtager jeg betaling for at udleje en genstand?

Når en genstand uploades, kan man vælge at man ønsker betaling, og vælge fortrukne betalingsform enten kontanter eller MobilePay.

VURDERING

Hvordan ser jeg andres vurderinger?

Klik på deres billede og du vil se hvad andre har skrevet om dem.

Hvordan ser jeg mine vurderinger, andre har skrevet om mig?

Gå til din profil og klik på stjernerne under “Mine Ratings”.

Jeg har fået en negativ vurdering, kan jeg fjerne den?

Har du fået en negativ vurdering, kan den ikke fjernes medmindre personen, der har lavet vurderingen, kontakter WeUse.

FLYTTE FÆLLESSKAB

Hvad gør jeg hvis jeg ikke længere er del af et WeUse fællesskab?

Du kan slette din konto eller kontakte WeUse om at blive flyttet til et andet fællesskab.

Hvad gør jeg, når jeg flytter til et andet WeUse fællesskab.

Kontakt WeUse og oplys hvilket fællesskab du skal flyttes til, hver opmærksom på at virksomheder kræver du ændrer din e-mail til din medarbejdermail.  

SKAT

Skal jeg betale SKAT af det jeg tjener igennem appen?

Hvis du udlejer dine private ting, skal du som udgangspunkt betale skat af fortjenesten. Der skal laves en årlig indberetning til SKAT. Vi arbejder på at du kan se en årsopgørelse under indstillinger. Herefter login på SKAT og udfyld understående:
Skriv fortjenesten i rubrik 20 på årsopgørelsen og felt 250 på forskudsopgørelsen.

SLETNING

Hvordan sletter jeg min konto.

Sikre at du hverken har aktive udlejninger eller leje. Din konto kan ikke slettes hvis du har noget der skal afleveres eller modtages.
Derefter gå til din profil, klik på indstillinger. Klik Slet bruger, bekræft med din adgangskode.
Din konto bliver slettet efter 7 dage.

Jeg ønsker min konto gendannet.

WeUse kan gendanne din konto op til 7 dage efter du har bedt om at slette den. Kontakt WeUse på info@weuse.dk.

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os, så skal vi gøre det bedste vi kan for at besvare dit spørgsmål.

Book an online meeting with our sales responsible

Book et online møde med vores salgsansvarlige

We would love to welcome your company!

We would love to welcome your company!

Your information

Community options

When you use our form you’re giving us consent to send you news, sales, information about new functions & services and intivations to events etc. You’re also giving us permission to use and keep your information. You can read more in our privacy policy about how we handle your personal information as well as your rights. You can opt out any time.

We would love to welcome your company!

Your information

Community options

When you use our form you’re giving us consent to send you news, sales, information about new functions & services and intivations to events etc. You’re also giving us permission to use and keep your information. You can read more in our privacy policy about how we handle your personal information as well as your rights. You can opt out any time.

We would love to welcome your company!

Your information

Community options

When you use our form you’re giving us consent to send you news, sales, information about new functions & services and intivations to events etc. You’re also giving us permission to use and keep your information. You can read more in our privacy policy about how we handle your personal information as well as your rights. You can opt out any time.

We would love to wish your housing community welcome!

When you use our form you’re giving us consent to send you news, sales, information about new functions & services and intivations to events etc. You’re also giving us permission to use and keep your information. You can read more in our privacy policy about how we handle your personal information as well as your rights. You can opt out any time.

We would love to welcom your housing community!

When you use our form you’re giving us consent to send you news, sales, information about new functions & services and intivations to events etc. You’re also giving us permission to use and keep your information. You can read more in our privacy policy about how we handle your personal information as well as your rights. You can opt out any time.

We would love to welcome your housing community!

When you use our form you’re giving us consent to send you news, sales, information about new functions & services and intivations to events etc. You’re also giving us permission to use and keep your information. You can read more in our privacy policy about how we handle your personal information as well as your rights. You can opt out any time.

Vi vil elske at byde din virksomhed velkommen!

For- og efternavn
Når du bruger vores form giver du os samtykke til at sende dig nyheder, tilbud, information omkring funktioner & service, samt invitationer for events med mere. Du giver os også tilladelse til at bruge og gemme dine oplysninger. Du kan læse mere i vores privatlivspolitik om hvordan vi behandler dine oplysninger, samt dine rettigheder. Du kan tilbagetrække samtykke hvornår som helst.

Vi vil elske at byde din virksomhed velkommen!

For- og efternavn
Når du bruger vores form giver du os samtykke til at sende dig nyheder, tilbud, information omkring funktioner & service, samt invitationer for events med mere. Du giver os også tilladelse til at bruge og gemme dine oplysninger. Du kan læse mere i vores privatlivspolitik om hvordan vi behandler dine oplysninger, samt dine rettigheder. Du kan tilbagetrække samtykke hvornår som helst.

Vi vil elske at byde din virksomhed velkommen!

For- og efternavn
Når du bruger vores form giver du os samtykke til at sende dig nyheder, tilbud, information omkring funktioner & service, samt invitationer for events med mere. Du giver os også tilladelse til at bruge og gemme dine oplysninger. Du kan læse mere i vores privatlivspolitik om hvordan vi behandler dine oplysninger, samt dine rettigheder. Du kan tilbagetrække samtykke hvornår som helst.

Vi vil elske at byde dit boligfællesskab velkommen!

For- og efternavn
Når du bruger vores form giver du os samtykke til at sende dig nyheder, tilbud, information omkring funktioner & service, samt invitationer for events med mere. Du giver os også tilladelse til at bruge og gemme dine oplysninger. Du kan læse mere i vores privatlivspolitik om hvordan vi behandler dine oplysninger, samt dine rettigheder. Du kan tilbagetrække samtykke hvornår som helst.

Vi vil elske at byde dit boligfællesskab velkommen!

For- og efternavn
Når du bruger vores form giver du os samtykke til at sende dig nyheder, tilbud, information omkring funktioner & service, samt invitationer for events med mere. Du giver os også tilladelse til at bruge og gemme dine oplysninger. Du kan læse mere i vores privatlivspolitik om hvordan vi behandler dine oplysninger, samt dine rettigheder. Du kan tilbagetrække samtykke hvornår som helst.

Vi vil elske at byde dit boligfællesskab velkommen!

For- og efternavn
Når du bruger vores form giver du os samtykke til at sende dig nyheder, tilbud, information omkring funktioner & service, samt invitationer for events med mere. Du giver os også tilladelse til at bruge og gemme dine oplysninger. Du kan læse mere i vores privatlivspolitik om hvordan vi behandler dine oplysninger, samt dine rettigheder. Du kan tilbagetrække samtykke hvornår som helst.

We would love to welcome your housing community!

Vi vil elske at byde din virksomhed velkommen!

Vi vil elske at byde dit boligfællesskab velkommen!

Vi vil elske at byde dit fællesskab velkommen!

Din information

For- og efternavn

Fællesskabs indstillinger

Dette er hvordan dit fællesskab vil fremstå for medlemmer.
Skal indeholde min. 8 tegn, og numre

Når du bruger vores form giver du os samtykke til at sende dig nyheder, tilbud, information omkring funktioner & service, samt invitationer for events med mere. Du giver os også tilladelse til at bruge og gemme dine oplysninger. Du kan læse mere i vores privatlivspolitik om hvordan vi behandler dine oplysninger, samt dine rettigheder. Du kan tilbagetrække samtykke hvornår som helst.

We would love to welcome your community!

Your information

Community options

This is how the community will appear for members.
Need to contain min. 8 characters, with numbers

When you use our form you’re giving us consent to send you news, sales, information about new functions & services and intivations to events etc. You’re also giving us permission to use and keep your information. You can read more in our privacy policy about how we handle your personal information as well as your rights. You can opt out any time.

Vi vil elske at byde dit boligfællesskab velkommen!

We would love to welcome your housing community!