Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)
GENERALT
WeUse er en app, der gør det nemt, hurtigt og profitabelt for medarbejdere i en virksomhed eller beboere i boligforeninger og kollegier at hjælpe og dele/leje ting med hinanden.
Her kan medarbejdere/beboere uploade de ressourcer, de vil dele med deres fællesskab, og finde ressourcer, som andre er villige til at dele/udleje til dem. Det kan være alt fra en boremaskine, til et brætspil.
Klik her og få en gennemgang af appen.
Ja, du kan altid oprette et fællesskab kvit og frit for op til 20 personer. Alle brugere forventes at have en relevant forsikring som dækker lånte og lejede genstande. I Danmark er vi så privilegerede, at vores indboforsikringer, hvilket 98 ud af 100 danskere har, dækker lånte og lejede ting i op til 30 dage.
Kontakt din administration omkring at få opstartet et samarbejde med os. Derved vil vi kunne tilføje jeres fællesskab og lave en fællesskabskode, hvorefter du vil kunne bruge appen. Du kan også skrive direkte til os og så kan vi tage kontakt til jeres administration.
Fantastisk, du finder os blot på App Store eller Google Play, downloader appen, opretter en konto, med ganske få informationer og indtaster den fællesskabskode du har fået udleveret fra din organisation, typisk sendt ud igennem mail. Nu er du klar til at blive en WeUser! Husk at bekræfte din konto via din mail!
WeUse sælges til organisationer, der ønsker at styrke sammenholdet og skabe et mere bæredygtigt fællesskab. Derfor er det helt gratis at oprette en bruger og komme i gang med at dele, hvis man er en del at et fællesskab. Når du låner/lejer en genstand igennem appen, tager vi ingen gebyr. Du bestemmer selv om du vil tage betaling for udlejninger eller blot vil udlåne. Hvis der er tale om et leje går 100% af beløbet til ejeren.
OPRETTELSE
Din privat adresse kan bruges som et afhentningssted og vil guide brugeren til din adresse, hvis en genstand skal afhentes eller returens.
Klik på knappen glemt kodeord og bekræft med din e-mail, derefter vil der automatisk blive generet et nyt kodeord som sendes til din e-mail. Vi anbefaler, at du går ind på din profil og ændrer denne kode til noget du kan huske, med det samme.
Din arbejdsadresse bruges som afhentningssted og vil guide den som låner/lejer til din adresse, hvis en vare skal afhentes eller returneres. Da virksomheder kan have flere adresser eller bygninger, er det vigtigt du udfylder adressen så detaljeret som muligt, så det er let at mødes.
Sikre at du hverken har aktive udlejninger eller leje. Din konto kan ikke slettes hvis du har noget der skal afleveres eller modtages.
Derefter gå til din profil, klik på indstillinger. Klik Slet bruger, bekræft med din adgangskode.
Din konto bliver slettet efter 7 dage.
WeUse kan gendanne din konto op til 7 dage efter du har bedt om at slette den. Kontakt WeUse på info@weuse.dk.
SIKKERHED / FORSIKRING
Vi går meget op i din sikkerhed! Vores app, er lavet så det er nemt og gennemskueligt, at se andre brugeres vurderinger. Derved får du et overblik over hvordan en given person behandler andres ting, eller hjælper til. Efter endt lejeperiode vil begge parter give hinanden en vurdering, det vil være det første andre brugere kan se om personen. Derfor kan brugere ikke gemme sig bag profiler, som man ser på andre handels-platforme.
For hver udlejning bliver der også lavet en kontrakt imellem lejer og udlejer, hvor tilstanden på produktet kan skrives ind. Derved er det nemt at kontrollere og dokumentere tilstanden efter en endt udlejning.
Kontakt ejer og informer om skaderne. Hvis en genstand har haft et depositum, bliver dette ikke tilbage betalt og udlejningen afslutter, af begge parter. Herefter kontakter du din indboforsikring der vil bede om dokumentation på at genstanden er lånt/lejet. Send WeUse’s lejekontrakt. Herefter vil din forsikring hjælpe dig.
I Danmark er vi så privilegerede, at vores indboforsikringer, hvilket 98 ud af 100 danskere har, dækker. Indboforsikringen dækker lånte og lejede ting i op til 30 dage. (OBS. gælder ikke småbåde, kanoer, kajakker, wind- og kitesurfere).
Kontakt lejer, hør om der er en årsag til at genstanden ikke er returneret. Typisk er der en logisk forklaring. Hører du ikke retur, tag kontakt til os, vi har oplysninger på lejeren og kan kontakte personen. I værste tilfælde, vil det blive anset som tyveri og vi melder dette til politiet og opgiver informationer, så politiet kan tage affære. Derefter vil din indboforsikring dække tabet.
UPLOAD
Du skal blot klikke på plusset, midt på navigationslinjen nederst på skærmen og vælg “Upload”. Blot udfyld alle de nødvendige oplysninger:
- Uploade et billede
- Titel
- Beskrivelse
- Kategori
- Betaling (Valgfrit)
- Pris per dag
- Depositum
- Betalingsmetode (kontant eller Mobile Pay) du foretrækker.
- Tilgængelighed.
- Dage for afhentning/ returnering (Du skal blot vælge den dag (grøn=valgt), hvor du er tilgængelig)
- Tidsinterval, hvornår folk potentielt kan afhente varen
Vi ved det kan være besværligt at finde alle ens ting, derfor er man meget velkommen til at bruge internet billeder. Blot nævn det i beskrivelsen. Når en person anmoder om genstanden og du skal udlevere den, skal du blot opdatere annoncen med et korrekt billede!
Klik på “Profil”. Her kan du finde “Mine Genstande”. Her kan du deaktivere, slette eller ved at klikke på elementet, redigere alle oplysningerne.
Alt hvad du har stående hjemme i skabe, kældre og loftrum, du ikke bruger dagligt. Det kan være:
- Værktøj & Haveredskaber (Boremaskine, hækkeklipper, stiksav mm.)
- Køkkenmaskiner (Blender, juicemaskine, røremaskine mm.)
- Fest udstyr (Telt, stole, borde, service mm.)
- Teknik (Printer, Kabler, ventilatorer mm.)
- Fritids- og ferie udstyr (Symaskine, ski, telt, rygsæk mm.)
- Brætspil
- Legetøj
- Bøger
Når du uploader en genstand, kan du klikke ”Jeg ønsker betaling for denne udlejning”. Her kan du vælge et depositum, der skal betales ved start af udleje/udlån.
ANMODNING
Kontakt ejer igennem chatten. Vi arbejder på at lejeperioden bliver mere fleksibel, hvor en anmodning kan annulleres op til 24 inden, for begge parter. Lige nu skal du blot lade den være, og to timer efter den skulle være afhentet bliver den annulleret.
Kontakt lejer igennem chatten. Vi arbejder på at lejeperioden bliver mere fleksibel, hvor en anmodning kan annulleres op til 24 inden, for begge parter. Lige nu skal du blot lade den være, og to timer efter den skulle være afhentet bliver den automatisk annulleret.
UDFORSK
De genstande du kan se under udforsk er genstande der er uploadet af andre brugere der er en del af dit fællesskab. Derfor er det personer du har en relation til og som er lige i nærheden. Det gør det nemmere at låne og leje end at købe nyt.
Klik på plusset midt på navigationslinjen nederst på skærmen og vælg “Efterspørg”. Skriv hvad det er du mangler, om du vil betale for at låne/leje genstanden og hvornår du skal bruge den. Du kan også uploadet et billede af den genstand du mangler. Alle andre i dit fællesskab vil få en notifikation om, at du efterspørger en genstand.
Hvis nogen svarer på din efterspørgsel, sender vi dig en notifikation.
Du kan søge i toppen af udforsk siden, her kan du også bruge filteret til at lede under en specifik kategori eller filtrere efter pris. Kan du ikke finde det du sørger, kan du lave en efterspørgsel.
LEJE
Den maksimale låne/leje periode er 30 dage. Dette er da ens indboforsikring dækker lånte og lejede genstande i op til 30 dage.
Du får sendt en notifikation: 24 timer, 8 timer, 30 minutter inden leje/låne perioden starter.
Når genstanden skal returneres til dig, får du en notifikation: 24 timer og 30 minutter inden.
Du får sendt en notifikation: 24 timer, 30 minutter inden leje/låne perioden starter.
Når genstanden skal returneres, får du en notifikation: 24 timer, 8 timer og 30 minutter inden.
Skriv til den anden part igennem appen, måske er personen lidt forsinket. Hvis personen ikke møder op, gør du ikke noget, og anmodningen vil blive slettet efter to timer.
Når der er mindre en 24 timer til en afhentning og du er blevet forhindret (sygdom, ulykke mm.), informer den anden part og to timer efter den skulle være afhentet bliver den automatisk annulleret.
Når en genstand uploades, kan man vælge at man ønsker betaling, og vælge fortrukne betalingsform enten kontanter eller MobilePay.
Når en genstand har en pris på WeUse, kan der betales enten igennem MobilePay, her hjælper appen dig med beløb, modtager og tekst. Man kan også betale med kontanter, det er helt op til personen der ejer genstanden. Du betaler ved udleje start, her kan et depositum også blive betalt.
SKAT
Hvis du udlejer dine private ting, skal du som udgangspunkt betale skat af fortjenesten. Der skal laves en årlig indberetning til SKAT. Vi arbejder på at du kan se en årsopgørelse under indstillinger. Herefter login på SKAT og udfyld understående:
Skriv fortjenesten i rubrik 20 på årsopgørelsen og felt 250 på forskudsopgørelsen.
VURDERING
Klik på deres billede og du vil se hvad andre har skrevet om dem.
Har du fået en negativ vurdering, kan den ikke fjernes medmindre personen, der har lavet vurderingen, kontakter WeUse.
Gå til din profil og klik på stjernerne under “Mine Ratings”.
FLYTTE FÆLLESSKAB
Du kan slette din konto eller kontakte WeUse om at blive flyttet til et andet fællesskab.
Kontakt WeUse og oplys hvilket fællesskab du skal flyttes til, hver opmærksom på at virksomheder kræver du ændrer din e-mail til din medarbejdermail.
Fik du ikke svar på dit spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os, så skal vi gøre det bedste vi kan for at besvare dit spørgsmål.